webilex

Jak zbudować zaufanie dzięki mikroblogowi

Co musisz zrobić, aby mikroblogiem wokół twojego nazwiska budować zaufanie… i w efekcie poszerzać krąg klientów?

Oto kilka wskazówek:

A. Stwórz wyspecjalizowany i robiący wrażenie profil.

A zatem pierwsze, co powinieneś zrobić, to po prostu założyć profil w systemie mikroblogowym, który jasno i wyraźnie komunikuje twoje umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Zazwyczaj będziesz miał na to 200 znaków (zależnie od systemu), a więc musisz być maksymalnie konkretny. Napisz po prostu, w czym się specjalizujesz, ale też zrób to tak, aby widać było, że tekst jest jedyny w swoim rodzaju, jak jedyny w swoim rodzaju jesteś TY sam (wszystko co robisz, niech wyraża twoją osobowość).

1. Wybierz, zarezerwuj swój username (czyli Nick Name). Twoim celem jest to, byś był zauważony, więc najlepiej jeżeli użyjesz tutaj własnego imienia LUB nazwiska. Jeżeli jest ono już zajęte, stwórz jakąś jego wariację (np. Rafał_Chmielewski), albo dołącz do niego znaki wyrażające profesję lub specjalizację (np. Rafał_eMarketing).

Możesz sądzić, że Rafał35 jest fajne, i może tak jest, ale niestety z takim username znalezienie ciebie może być trudne, a już w ogóle nie wywrze wrażenia na gościach twojego profilu. Twoje imię jest twoją marką, więc po prostu go używaj!

2. Załaduj profesjonalne zdjęcie. Na ogół lubimy kontaktować się z ludźmi, a nie z grafiką, która pojawia się wówczas, kiedy profil nie zawiera zdjęcia. Zawsze kojarz swoje imię ze zdjęciem. Jeżeli ktoś zobaczy twój profil bez niego, to może pomyśleć, że nie dość poważnie podchodzisz do swojego zadania, albo że po prostu nie wiesz, jak to zdjęcie załadować 🙂 Poza tym łatwiej zapamiętujemy obrazki niż tekst, więc twoje imię wraz ze zdjęciem będzie w przyszłości łatwiej kojarzone. Pomijając fakt, że inni od razu będą ciebie kojarzyli, jeżeli spotkacie się podczas jakiejś konferencji, szkolenia, itp.

Zawsze staraj się używać tego samego zdjęcia i username w każdym miejscu sieci.

3. Napisz profesjonalną i wyspecjalizowaną notę biograficzną. Masz mało miejsca, więc musisz się maksymalnie streścić. Wymień swoje najbardziej istotne kwalifikacje i pasje, aby łatwiej było ciebie znaleźć. Używaj przy tym słów kluczowych dla danej branży. Na przykład zamiast pisać tylko: Prawnik, napisz: Prawnik, specjalista w zakresie umów cywilnoprawnych, doświadczenie w umowach sp. cyw.

4. Stwórz właściwe dla profilu tło. Wykorzystaj specjale narzędzia, aby do tła dodać tekst promujący twoje inne strony (np. blog) i profile (np. w GoldenLine, LinkedIn). Dodaj zdjęcia oraz tekst, który będzie wspierał twój branding i odzwierciedlał kwalifikacje. Niech to wszystko wygląda profesjonalnie.

Jak powiedział Gary Vaynerchuk, „Ostatecznie celem jest zmotywowanie tych ludzi do przejścia tam, gdzie znajduje się twój content (z reguły blog – mój dodatek) który,  jeżeli będzie odpowiedni i wartościowy, będzie widziany przez właściwych ludzi z twojej społeczności”.

Dodanie linków do innych stron sieci, gdzie się jeszcze udzielasz, będzie podstawą do lepszego poznania ciebie przez klientów i nawiązania z tobą głębszej relacji.

Zobacz tło Susan Hyatt w systemie Twitter’a:

B. Bądź osobą, którą warto śledzić.

Stworzenie profesjonalnego profilu jest najprostszym zadaniem. Ale też najnudniejszym 🙂 Kolejnym krokiem jest regularne dokonywanie wpisów (w żargonie użytkowników Twitter’a: tweetów), ważnych z punktu widzenia innych osób.

W tym miejscu niestety większość osób (i firm prawniczych) mija się z celem i ideą mikroblogowania, gdyż po założeniu profilu nie wiedzą, co dalej. Często niektórzy śledzą celebrytów i tweetują o tym, co robią w ciągu dnia, a jedyne osoby, które ich śledzą, to koledzy i spamerzy. Jeżeli jednak znajdujesz się w tej kategorii – nie przejmuj się, bo naprawdę nie jesteś jedyny, a musisz wiedzieć, że tylko 5% użytkowników mikroblogów posiada więcej niż 100 osób śledzących ich profile i wpisy. I tylko 8% wpisów jest uznawanych za wartych forwardowania dalej. W zakresie tych skromnych procentów jest właśnie miejsce i możliwości dla każdego z nas 🙂

Najważniejszą rzeczą, którą powinieneś pamiętać, aby być osobą wartą śledzenia, jest to, że mikroblog NIE JEST o tobie. Jest przede wszystkim o KAŻDYM, a potem o tobie. Nie możesz po prostu wskoczyć na Twittera z zacząć krzyczeć: Patrzcie, oto jestem! Tutaj! Mikroblog jest całkowicie otwartą i nieustającą konwersacją i dopóki nie dasz innym powodów do tego, aby ciebie słuchali, nikt tego nie zrobi. Pamiętaj, że wzbogacanie życia innych jest nie tylko kluczem  do przyciągnięcia osób śledzących twój profil, ale także do budowania trwałych i znaczących relacji.

1. Podawaj pomocne informacje. Ludzie nie są i nigdy nie będą zainteresowani tym, co jadłeś wczoraj na obiad. Raczej interesuje ich informacja, która będzie miała dla nich pozytywny skutek. Poświęć trzy minuty w ciągu dnia na wartościowy wpis: spostrzeżenie, uwagę, mini artykuł.

Ja, na przykład, w Twitter’owym profilu @RafChmielewski codziennie zamieszczam informacje o tym, co ciekawego można przeczytać w sieci na temat e-marketingu prawniczego i e-marketingu generalnie. Jako że w mojej grupie docelowej znajdują się prawnicy i kancelarie, tweetuję również o innych istotnych z mojego punktu widzenia informacjach, często nawet obyczajowych, ale nawiązujących do tej branży. Podaję również od czasu do czasu cenne wskazówki na temat e-marketingu prawniczego. Po prostu piszę to, co jest użyteczne dla moich odbiorców i dzięki czemu mój profil jest warty śledzenia.

Jeżeli w ten sposób będziesz pomagał osobom śledzącym ciebie w mikroblogu, to bądź pewien, że oni również będą chętni do pomocy tobie. W różny sposób…  Jeżeli jeszcze jesteś studentem, to zapewne pomogą tobie znaleźć lepszą pracę 🙂

2. Linkój do interesujących i odpowiednich informacji. Najlepszym sposobem, aby zbudować swoją markę w twojej społeczności, jest regularne dzielenie się informacją. Jeżeli będziesz stale wpisywał w swoich mikrowpisach świeże i wyspecjalizowane informacje, ludzie wkrótce będą ciebie uważać za niezwykle wartościowe źródło wiedzy.

Jako że informacja sama w sobie jest bardzo wartościowa, inni będą ją forwadrować (w nomenklaturze Twittera: retweet) i tym samym zyskasz kolejnych śledzących twój profil. Jeżeli natomiast ty będziesz forwardował mikrowpisy innych osób, to zyskasz ich uwagę.

A w efekcie osoba, która zajrzy na twój profil, widząc twoje zaangażowanie w dyskusję branżową, będzie wiedziała, że jesteś osobą godną zaufania, z dużą wiedzą.

3. Odpowiadaj na pytania. Innym, bardzo efektywnym sposobem na udowodnienie twojej wartości, jest pomoc osobom, którzy jej potrzebują. Poświęć nieco czasu każdego dnia na poszukiwanie pytań odnoszących się do działu wiedzy, w którym jesteś ekspertem.

Możesz do tego celu użyć jednego z wielu narzędzi (np. w przypadku Twitter’a jest to Tweet Find). Po prostu wpisz w okno wyszukiwania interesującą ciebie frazę ze znakiem zapytania na końcu. Np.: „prawo farmaceutyczne?”, albo „umowa cywilno prawna?”, itd., a otrzymasz wyniki tweetów, zawierające pytania w danym temacie. Możesz również śledzić owe wyniki wyszukiwania, aby być na bieżąco z interesującymi ciebie pytaniami innych osób (w przypadku Twittera wypróbuj do tego celu narzędzie TweetDeck).

Jeżeli trafisz już na jakieś interesujące ciebie pytanie, odpowiedz na nie i najlepiej podaj link, gdzie napisałeś więcej na ten temat. To jedna z najlepszych dróg do przyciągnięcia większej liczby wielbicieli i wypozycjonowania swojego nazwiska w interesującej ciebie branży.

Ludzie pamiętają wysiłek włożony w pomoc, jaką im udzieliłeś i będą szczęśliwi, jeżeli będą mogli się odwdzięczyć 🙂

4. Wciągaj swoją społeczność. Wszystko cokolwiek i gdziekolwiek w sieci robisz, powinno odzwierciedlać twoją osobowość. Nie kopiuj innych. Nigdy tego nie osiągniesz, a przez to będziesz sztuczny i niewiarygodny.

Zadawaj pytania, odpowiadaj na pytania i proś o ocenę zwrotną (feedback). Oferuj swoją bezpłatną pomoc, rekomenduj produkty i usługi, które kochasz i udzielaj się w swoich tematach.

Wciągaj swoją społeczność do interakcji z tobą.

Amerykanie mówią: join the conversation.

Dodaj komentarz